Sunday, April 17, 2011

Drogberoende?!

Jag har precis börjat läsa boken "Sockerbomben i hjärnan" och den är otroligt bra! Det ger mig svar på mina funderingar och jag inser att min godiskonsumtion har fått allvarliga konsekvenser. Jag har inflammationer i kroppen, jag har kronisk värk och orkar knappt träna längre då jag blir helt slut i kroppen och ökad värk efteråt. När jag läser boken inser jag att jag långsamt håller på att ta livet av mig själv, men framför allt försämrar livskvaliteten sakta men säkert.


Det finns ett fåtal behandlingshem som kan hjälpa till med addiction och jag börjar allvarligt överväga om jag ska försöka få en plats...

Vissa av er vet väl om att jag går på behandling på ätstörningsenheten och där tror de inte på sockerberoende. Därmed hamnar jag lite i kläm, då jag så gärna vill ha hjälp, men jag inser att vår ideologi inte går ihop. Jag vet vad jag behöver göra och jag vill så gärna må bättre, men ändå kan jag inte förmå mig att göra det jag vet att jag behöver göra. Framför allt så behöver jag sluta köpa och äta godis!!! Jag har berättat för min terapeut att det är som att jag går in i en dimma - jag köper godis och vräker i mig och fortsätter fastän jag mår illa, tills allt är slut... Sen vaknar jag upp och undrar vad fan som hände. Han hävdar ändå att jag behöver lära mig förändra mitt beteende och att det inte finns något som heter sockerberoende. Jag vägrar att ge upp och jag ska må bra igen!

1 comment:

  1. Vad man kallar saker kan absolut skapa problem ... Vad man kallar saker är absolut jätteviktigt inom landstinget ... Känner tidigare till många personer som inget annat heller vill än att få bli behandlade hos Bitten Jonsson ... men landstinget sa "nej". Detta eftersom de bland annat befarade att det enbart var ytterligare en grej som personen ifråga så såg som The Lösning ... Och som du skriver - sockerberoende finns inte som undergrupp i den lilla röda på landstinget ... Så visst tror jag mig litet förstå det dilemma du befinner dig i ... Kanske skulle en kurs hos Bitten eller någon annan som håller med "sockerberoende" vara en liten lösning som åtminstone ger att du fick veta om det är något för dig eller inte ...? Bara en tanke ... www.littlebliss.se

    ReplyDelete